2.06.2011

Kim jesteś blogerze? Raport o blogosferze


Lubisz czytać blogi? To pewnie jesteś dobrze wykształconym mieszkańcem dużego miasta, który szuka unikalnych informacji. A jeśli piszesz bloga to jesteś kobietą, masz około 30 wiosen na karku i interesują Cię sprawy społeczno-polityczne. Taki (mniej więcej) obraz blogerów i czytelników blogów wyłania się z raportu opublikowanego na eredaktor.pl




Raport na postawie 210 wypełnionych przez internautów ankiet sporządził Marek Jeleśniański, założyciel bloga eredaktor.pl

Przedstawiam wybrane przeze mnie w sposób subiektywny fragmenty wyników analizy o polskiej blogosferze.

55 proc. blogerów to kobiety. Czytelnikami blogów też są przeważnie kobiety (51 proc.).

Przeciętny polski bloger ma 20-30 lat (średni wiek blogera to 26 lat). Wielu jest też blogerów w kategorii wiekowej 30 – 40 lat. Średni wiek czytelnika blogów wynosi 27 lat.

48 proc. blogerów stanowią ludzie z miast powyżej 500 tys. mieszkańców. 38 proc.czytelników blogów też z tych miast pochodzi. Nic dziwnego. Najwięcej użytkowników sieci jest w dużych miastach.

99 proc. blogerów i 98 proc. czytelników korzysta z internetu codziennie.

30 proc. blogerów deklaruje, że mają tytuł magistra a 11 proc. jeszcze wyższe wykształcenie.

43 proc. blogerów pracuje zawodowo. Pozostali jeśli nie pracują to uczą się. Tylko 6 proc. blogerów nie pracuje i nie uczy się. Mój komentarz: kurcze, kiedy oni mają czas na blogowanie?

57 proc. czytelników preferuje blogi o polityce i sprawach społecznych. Zresztą to też bardzo popularne tematy wśród blogerów.

Tylko 16,5 proc. blogerów pisze o swoim życiu osobistym. Jak słusznie konkluduje autor analizy nie należy traktować blogów głównie jako internetowych pamiętników.

33 proc. ankietowanych nie wybrało zaproponowanej przez autora ankiety tematyki jaką się zajmują. Podali ją samodzielnie w innej rubryce. A wskazywali tematy: fotografia, muzyka, moda, media, handel internetowy i rodzicielstwo.

Blogi technologiczne prowadzi 26 proc. blogerów. Co ciekawe kulinarne blogi pisze zaledwie 6 proc. (przy 13 proc. czytelników). Inną ciekawostką jest duża dysproporcja w pisaniu i czytaniu blogów społeczno – politycznych. Pisze je 30 proc. blogerów a czyta 57 proc. Internautów.

Najbardziej popularne są blogi specjalistyczne i firmowe a także fotoblogi.

35 proc. czytelników czyta od 1 do 3 blogów regularnie. 22 proc. nie czyta blogów regularnie. Pozostali odwiedzają regularnie większe ilości blogów.

30 proc. (najwięcej) blogerów zamieszcza 1 treść na blogu co 2-4 dni. 17 proc. publikuje codziennie przynajmniej 1 post lub więcej.

62 proc. blogerów nie sprzedaje powierzchni na blogach.

5083 – to deklarowana średnio miesięczna liczba odwiedzin blogów.

60 proc. blogerów prowadzi bloga na jakiejś platformie blogowej (blogspot, blox itp.)

Co motywuje ludzi do zaglądania na blogi? Głównie niepowtarzalność informacji, szukanie inspiracji, rozwój swoich zainteresowań, wartościowe opinie itp.

48,52 proc. blogerów poza blogiem prowadzi mikrobloga.

Komentarz: Dane znalezione w raporcie nie są zaskakujące. Ale są na tyle interesujące, że głębiej je przemyślę zanim stworzę nowego bloga. I przyjrzałbym się im wnikliwie na miejscu potencjalnych reklamodawców.

-